Recomandări

Instrumentele muzicale te ajută să te destresezi           
.                                                                                                                                                                 Recomandări generale pentru cursurile de muzică

Cursurile de muzică,oferite de Prof.Narcis Răşcanu  indiferent că sunt lecţii de canto,lecţii de pian,lecţii de orgă sau lecţii de educaţie muzicală generală, sunt pentru toți cei care doresc să își formeze o imagine despre muzică, despre limbajul muzical, despre modalitățile de producere a sunetului, despre ritm, melodie, armonie și interpretare muzicală,indiferent ca sunt copii sau adulţi.Lectiile sunt oferite atât amatorilor cât si profesioniştilor in devenire,incepând cu vârsta de 4 ani şi încheind cu persoane de vârsta a treia.Crezul şi misiunea profesorilor de muzică,reflectă faptul că atât cei care doresc să inveţe muzica pentru propria lor plăcere,cât şi cei care visează la a-şi construi o carieră in domeniul muzical,cântând la un intrument muzical sau cu vocea,beneficiază de o educaţie muzicală bazată pe experienţă,profesionalism si inteligenţă.                                 Astfel,in funcţie de ritmul de invăţare,aspiraţiile dumneavoastră, fie că sunteţi incepător,intermediar sau mediu-avansat,indiferent de vârstă Prof.Narcis Raşcanu vă oferă cursuri individuale de instrument/voce adaptate profilului dumneavoastră sau al copilului dumneavoastră,in vederea unei pregatiri muzicale solide,atât pe parte practică, cât si teoretică cu rezultate palpabile pe termen mediu şi performanţe concrete pe termen lung.Prin lecţiile de canto,pian sau orgă urmărim să atingem obiectivele dumneavoastră personale,fie că sunt recreative sau profesionale,iar prin cursurile de educaţie muzicală pentru cei mici,fie că sunt preşcolari sau şcolari,să-i introducem pe copii in lumea muzicii cu ajutorul jocurilor muzicale interactive in care ne familiarizăm cu instrumentele muzicale si invăţăm primele noţiuni elementare despre muzică.

                                                
Câte lecţii de instrum./voce sunt recomandate pe săptamană?

Pentru o asimilare optimă în vederea unei culturi muzicale generale, generale,Prof.Narcis Răşcanu  recomandă : câte 2 lecții de canto,pian,orgă pe săptămână sau în funcție de nevoia/nivelul de pregătire - începător 2,mediu 3,performanţă 4-5 lecții pe săptămână in funcţie de instrumentul pe care vi-l alegeţi.
Dacă nu există însă timpul necesar, se poate face și câte o lecție de instrument/voce pe săptămână, însă progresele se vor face într-un interval mai mare de timp.                         Nu recomand mai puțin de o lecție pe săptămână, deoarece cursanții uită ceea ce au învățat la lecția precedentă, mai ales dacă nu au posibilitatea de a exersa acasă.
Pentru cei care doresc să învețe rapid să cânte din voce sau la un instrument muzical, fie că este vorba de pian,orgă sau alt instrument muzical sunt recomandate peste 2 lecții pe săptamană.
..                                                                                    .                                                                   Care sunt elementele de bază necesare pentru a face muzică?
                                                                                                  - Auzul muzical

Când vorbim despre auzul muzical, ne referim la două tipuri: auzul muzical înnăscut și auzul muzical dobândit. 
1.Auzul muzical înnăscut diferă de la o persoană la alta și caracterizează o parte dintre abilitățile muzicale ale fiecăruia. La acesta se referă majoritatea oamenilor când spun că au sau nu au auz muzical. Există persoane la care auzul muzical înnăscut este mai dezvoltat, iar la altele, mai puțin dezvoltat. Acest tip de auz este intrinsec persoanei, dar este un simț muzical pe care fiecare îl are în stare incipientă.
2.Auzul muzical dobândit este auzul muzical care se formează, care se construiește prin exercițiu melodic, prin reproducerea de sunete, de intervale, de game, de arpegii, prin audiții, într-un cuvânt, prin activitate muzicală.

Simţul ritmic

Spunem despre o persoană ca are simț ritmic, atunci când aceasta poate imita sau reproduce cu ușurință un ritm dat. La fel ca și în cazul auzului, există persoane care au un simț ritmic înnăscut mai dezvoltat, iar altele mai puțin dezvoltat. Prin exerciții ritmice acest simț poate fi însă dezvoltat.
..                                                                                                                                                               
Cum ştim dacă avem abilitaţi muzicale înnăscute pt. muzică ?

În general, dacă cineva poate reproduce corect și cu ușurință o melodie, atât din punct de vedere melodic, cât și ritmic, are abilități muzicale dezvoltate. Totuși, dacă nu știm despre noi înșine sau despre copiii noștri dacă avem /au aceste abilitați,oferim posibilitatea testării aptitudinilor muzicale.Deasemenea oferim posibilitatea examinării tuturor celor care doresc sa-şi inbunătăţească aceste aptitudini muzicale,beneficiaţi de o examinare  profesionistă in  eventualitatea unor participări sau inscrieri la diferite spectacole,concursuri sau festivaluri dar si alte activităţi.Vă invităm să apelaţi cu incredere şi respect pe toţi cei care sunteţi doritori si  iubitori de artă şi frumos, indiferent de vârsta pe care o aveţi.
.

Aș putea învăţa să cânt la un instrument?

Mulți spun despre ei că sunt afoni, fără  a ști prea bine la ce se referă când spun acest lucru și neavând nici măcar o educație muzicală de bază.Simplul fapt că nu poţi reproduce nişte melodii fără sa ai o educație muzicală de bază, nu te poate duce la concluzia că eşti afon. Muzica se învață, la fel ca orice altă artă; unii au aptitudini înnăscute mai pronunțate în acest sens decât ceilalți, însă asta nu înseamnă în niciun caz ca ceilalți sunt inapți de a cânta. Problema este însă că majoritatea se aşteaptă ca muzica să le iasă pur și simplu, fără niciun fel de exerciţiu sau studiu prealabil și cum multora nu le iese din prima, îşi spun scurt și eronat: « sunt afon! », referindu-se desigur doar la abilitățile înnăscute.

Și în « a cânta », indiferent dacă ne referim la cântatul la un instrument sau la cântatul din voce, la fel ca în cazul majorității acțiunilor pe care le deprindem, este nevoie de training. Este aproape la fel ca și cum te-ai urca într-un avion pe care ai vrea să îl pilotezi şi ai constata cu stupoare aflându-te în fața manetelor, că…nu știi să îl pilotezi! Evident că nu ai cum să știi dacă nu ai învățat niciodată. 
.. 

La ce imi foloseşte educaţia muzicală ?

Educaţia muzicală este o componentă de bază a formării fiecărui om ; muzica ne face mai atenți la detalii, mai sensibili și mai înclinați spre frumos, pe copii îi dezvoltă structural la nivel mental și emoțional armoniosmuzica este o modalitate de expresie a umanității fiecăruia dintre noi
Pe copii muzica  îi ajută: să își formeze și să își dezvolte gândirea abstractăsă se relaxeze prin arta, să fie atenți la crearea ei și, de ce nu, să fie niște mici creatori de artă prin interpretările lor muzicale. 
Pe adulţi muzica îi ajută: sa iasă din cotidian, să se relaxeze, să își petreacă timpul în mod artistic, învățând să cânte din voce sau la un instrument.
..

Care este vârsta ideală pentru a face muzică ?

Muzica nu are vârstă. Desigur, dacă ne deprindem cu ea de mici și face parte din noi este cu atât mai bine. Dacă însa am trecut de vârsta copilăriei, nu avem niciun motiv să credem că datorită acestui fapt muzica nu mai este pentru noi. Putem învăța să cântam, dacă dorim acest lucru, indiferent de vârsta pe care o avem.Ii încurajez pe toți iubitorii de muzică să participe la crearea ei, indiferent de vârsta pe care o au și să alunge regretele « mi-ar fi plăcut să fac ». Datorită acestei concepții, cursurile sunt pentru toate vârstele, indiferent dacă aveți sau nu educație muzicală anterioară.
..

Câteva motive principale să te apuci de cântat
..

Pe vremuri, cei de familie bună își puneau copiii să studieze pianul. Deși era numai o modă, oamenii de știință susțin că această deprindere poate aduce o mulțime de beneficii. De ce ar fi bine să studiezi un instrument muzical,ai să afli citind mai departe.

1.Ajută la dezvoltarea creierului. Se zice că cu cât începi mai de tânăr să cânți la un instrument, cu atât ți se dezvoltă mai repede creierul. Deși ți se pare că nu faci altceva decât să te distrezi, în tot acest timp, creierul lucrează. Chiar dacă nu-ți dai seama, faci o grămadă de lucruri de-o dată: ții ritmul, respiri, iți miști degetele pe anumite clape, ba chiar exprimi anumite idei și emoții când cânți o piesă. Este în același timp știință și artă. Studii recente arată ca cei care ascultă muzică de mici citesc mai repede și au un IQ mai ridicat. Și adulții au de câștigat dacă învață să cânte la un instrument. În felul acesta își antrenează mintea, care va fi mult mai ageră, dar și memoria.

2.Te ajută să te disciplineziÎnvățând să cânți la un instrument este ca și cum ai învață o limbă străină. Uneori poate fi chiar o provocare. Una dintre calitățile celor care fac acest lucru este autodisciplina. Trebuie să fii disciplinat pentru a stăpâni un instrument. Trebuie să îți aranjezi în așa fel timpul, încât să ai rezervate zilnic câteva minute sau ore să exersezi.

3.Te ajută să te destresezi. Cu toții avem zile când suntem atât de stresați și nu ne dorim decât să luam o pauză. Ai observat vreodată că atunci când asculți muzică în surdină te relaxezi? Cântând la un instrument, reușești să-ți eliberezi mintea de griji.

4.Ai un sentiment de împlinire.La început, când înveți să cânți prima piesă, ai un sentiment de frustrare. Când însă reușești să o cânți cu ochii închiși, nu poți descrie în cuvinte satisfacția pe care o trăiești. Nu contează că nu este decât o piesa simplă. Este suficient să capeți încredere în tine.

Deși trebuie să muncești mult, o să-ți dai seama că este și amuzant.Tuturor le place să asculte muzică, însa cei care o cântă se distrează cel mai tare. În plus, vei fi în centrul atenției.

5.Întâlnești persoane interesanteLa început cânți singur, însă cu timpul ți se vor alătura și alții. Așa vei vedea că aceștia sunt persoane deosebite, inteligente, cu care ai ceva în comun. Se spune ca nu-ți mai amintești cine stătea lângă tine la cursul de engleză, însă, cu siguranța, o să-ți amintești lângă cine te aflai în formație.

6.Înveți o limba specialăSe spune că muzica este o limbă universală. Asta pentru că în toată lumea oamenii cânta după aceleași note. După ce înveți să cânți la un instrument, poți merge în orice țara și poți „vorbi” acea limbă. Vei ști limba specială pe care o cunosc doar muzicienii.

7.Faci mișcareCântatul la un instrument înseamnă activitate fizică. Necesită coordonare, pentru a-ți mișca mâinile și degetele în același timp. Instrumentele de suflat te învață cum să respiri. După ce cânți o perioada de timp, vei simți o oboseală plăcută, ca și cum ai fi făcut sport.
..


Părerea psihologului (recomandat)

Arta, în aproape oricare din formele sale, a fost recunoscută dintotdeauna pentru influenţa benefică asupra omului, conferind armonie interioară, echilibru, entuziasm, o experiență de viaţă bogată. Muzica joacă un rol important în armonizarea activităților analitice și artistice ale creierului uman, precum și în dezvoltarea neurologică, care atrage după sine performanţa academică a copilului și deprinderea unor obiceiuri utile de-a lungul vieții.
Muzica și integrarea emisferelor cerebrale
Atunci când cele două emisfere ale creierului sunt dezvoltate inegal, creierul uman nu se poate dezvolta ca un întreg, fiind cazul unei inteligenţe subdezvoltate. De aceea este foarte important pentru un copil sa desfășoare activități care sa ii stimuleze în egală măsură atât latura analitică-obiectivă cât și cea artistică-subiectivă. În cazul muzicii, emisfera stângă a creierului analizează structurat, în timp ce emisfera dreaptă se concentrează pe melodicitate, sincronizându-se.                                                               Muzica și dezvoltarea neurologică
Sunetele, armonia şi cântatul activează creierul uman. Urechea este primul organ uman care se dezvoltă integral, la doar doua saptamâni de la concepţie. Fătul poate auzi şi chiar recunoaşte muzica. După naştere, copilul este atras de muzică: plăcerea de a ingâna, dorinţa de a se mişca in ritmul muzicii, bucuria de a asculta cântecul de leagăn cântat de mama, sau fascinaţia ce-l cuprinde când aude melodia preferată.
A cânta la un instrument muzical este una din cele mai complexe activităţi umane, presupunând integrarea de activităţi multiple, specifice fiinţei umane: abilităţi logico-matematice pentru asimilarea şi utilizarea informaţiilor muzicale, abilităţi motrice grosiere şi fine pentru manevrarea instrumentului, imaginaţie spaţială pentru coordonarea precisa a mâinilor şi degetelor, abilitaţi emoţionale.
Studii privind influenţa muzicii asupra dezvoltării neurologice arată că, pentru a obţine o dezvoltare optimă a creierului, educaţia muzicală a copilului trebuie sa inceapă inainte de vârsta de 7 ani, cu un optim in jurul vârstei de 5 ani. Astfel, se creează conexiuni intre diferitele zone ale creierului, benefice pentru tot restul vieţii.
Copilul va avea performanţe academice ridicate şi va dobândi abilităţile necesare unei vieţi echilibrate: disciplina, perseverenţa, abilitatea de a coopera, abilitatea de a face faţă stresului, dorinţa de cunoaştere şi, nu in ultimul rând, abilitatea de a-şi exprima sentimentele.

Vă prezint 6 moduri in care muzica dezvoltă creierul uman                                                          .
Muzica joacă un rol esenţial in dezvoltarea copiilor, dincolo de relaxarea şi buna dispoziţie ce se ascund in spatele ei. Studierea unui instrument muzical, activarea in cadrul unui cor muzical ajută la dezvoltarea memoriei verbale şi muzicale, la deprinderea noţiunilor matematice şi la imbunătăţirea procesului invăţării, dar si la posibilitatea legării unor prietenii strânse intre cei mici, prin creşterea gradului de socializare.

1. Dezvoltarea limbajuluiSpecialiştii au identificat o legatură importantă intre muzică şi dezvoltarea limbajului la cei mici. Muzica se poate dovedi o terapie importantă in special in rândul copiilor cu dificultăţi de limbaj si vorbire. Specialiştii susţin că studierea unui instrument muzical imbunătăţeşte felul in care creierul procesează limbajul si ii ajută pe micuţi să depaşească problemele legate de acesta, citit sau invăţare.
2. Favorizarea procesului invăţării. Creierul are răspunsuri specifice la ritm, melodie şi sunete, ceea ce determină creşterea activităţii cerebrale şi dezvoltarea căilor neuronale. Conexiunile neuronale sunt activate fie când copilul cântă la un instrument, fie că pur si simplu ascultă muzică, ceea ce duce la imbunătăţirea modului in care copilul absoarbe si procesează informaţii. Muzica ajută la crearea unei balanţe in dezvoltarea cerebrală. Pe de o parte sunt materiile exacte, precum matematica, care folosesc partea stangă a creierului, iar pe de altă parte, activitaţile creative, imaginative, care sunt “trezite” si dezvoltate de partea dreaptă a crierului.
3. Dezvoltă memoria verbalăMuzica are implicaţii şi in dezvoltarea memoriei verbale la micuţi. Invăţarea şi repetarea versurilor melodiilor ascultate se dovedeşte a fi o tehnică eficientă de imbunătăţire a capacităţii de a reţine informaţii. Muzica provoacă creierul copiilor să lucreze in multe feluri. Cântatul la un instrument muzical necesită o abilitate crescută de a rezolva probleme şi de a folosi memoria si atenţia in timpul sarcinilor complexe.
4. Îmbunătăţirea abilităţilor sociale. Muzica ii face pe copii mai prietenoşi. Cercurile muzicale, locurile unde unde se cântă/ascultă muzică, adună laolaltă mai mulţi copii, având astfel ocazia sa relaţioneze şi să lege noi prietenii. Muzica se transformă astfel intr-un liant puternic pentru relaţiile dintre copii şi le dezvoltă abilităţi sociale importante.
În plus, le dezvoltă capacitatea de a lucra in echipă, mai ales dacă aceştia sunt inscrisi la cercuri de muzică sau activităţi corale. Specialiştii, dar şi profesorii, au observat că acei copii care ascultă muzică sau care cântă sunt mai prietenoşi, se poartă mai frumos şi au mai multă incredere in forţele proprii.
5. Dezvoltarea conştiinţei de sineCopiii invaţă să se cunoască şi să devină conştienţi de ei inşişi in timp ce ascultă muzică sau cântă la un instrument. Muzica ii invaţă pe copii să se automotiveze, fiind vorba de o mulţumire de sine, interioară, mai valoroasă decât recompensele materiale, exterioare. In plus, el devine propriul critic al muncii sale şi invaţă cum să găsească singur resurse pentru a deveni mai bun in ceea ce face.
6. Deprinderea noţiunilor matematiceCopiii invaţă mai uşor matematica, una dintre cele mai grele materii şcolare, cu ajutorul muzicii. In urma unor teste speciale, s-a descoperit că cele mai bune rezultate şcolare le-au avut copiii care au fost implicaţi in activităţi muzicale, spre deosebire de cei care nu au avut legatură cu muzica.
Autor:Psiholog consilier Laura Mitu                                                                                                       
Dacă v-am sporit dorinţa de a cânta prin cele prezentate mai sus,mă bucur si vă aşteptam cu drag sa luaţi lecţii de canto,pian sau orgă sub îndrumare profesionistă. Profesor-Narcis Rășcanu                                                                                                                                                                                           .
recomandari muzicale

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu